11.
A különleges bánásmódot igénylő tanulók oktatása
Falus Iván
Didaktika c. könyve alapján
„Vannak olyan gyerekek, akiknek állandó, vagy
átmeneti jelleggel fizikai, biológia, pszichológiai, intellektuális, családi
vagy szociokulturális okok miatt egyéni sajátos nevelési-oktatási szükségleteik
vannak, ezért a speciális a nevelési-oktatási szükségletekhez, sajátosságokhoz
egyénenként igazodó bánásmódot igényelnek az iskolában. Őket nevezzük
különleges bánásmódot igénylő gyermekeknek.” (Didaktika).
A könyv ezeknek
a gyermekeknek négy típusát különbözteti meg.
- Speciális nevelési szükségletű gyermekek:
- Tanulási problémákkal küzdő tanulók:
- Magatartászavarok miatt problémás tanulók:
- Kivételes képességű tanulók tehetségek:
A különleges
bánásmódot igénylő tanulók oktatásáról-neveléséről napjainkban nagyon sokat
lehet hallani. Ide tartoznak az SNI-s
gyermekek is. Valószínű, hogy ez a kifejezés ismerős számunkra. Azokat a
gyerekeket neveznek így, akik bármiféle testi, érzékszervi, beszédfogyatékkal
rendelkeznek, de ide tartoznak az autisták, és a pszichés fejlődés zavarai
miatt nevelési, tanulási folyamatban tartósan vagy súlyosan akadályozottak,
mint például a dyslexia. Vagyis, akkor beszélünk SNI-ről ha egy gyermek
akadályozott olyan dolgok megtanulásában, amelyre a kortársai képesek. Ezekről
a gyerekekről egy bizottság állít ki szakérői véleményt, és javasol megfelelő iskolát,
intézményt. Bayliss (1995) leírása szerint beszélhetünk időszakos vagy állandó,
enyhe és súlyos dimenzióról. Ez alapján kell értelmezni, és megítélni a gyermek
speciális nevelési-oktatási szükségleteit.
Azonban
számtalan esetben a hagyományos iskoláknak is tudniuk kell integrálni a
különleges bánásmódot igénylő tanulókat. Az utóbbi 15 20 évben külföldön egyre
jobban tért hódít az integráció. Azonban véleményem szerint itthon ere nem
minden intézmény van még felkészülve. Így szükséges lenne az iskolakultúra
változására, fejlődésére, hogy ezek a gyerekek ne elszigetelten „megbélyegezve”
éljék meg a tanuló éveiket, hanem integrálva egy hagyományos oktatás keretében
sajátíthassák el a tananyagot. Természetesen vannak olyan súlyos esetek, amikor
az integrálás megoldhatatlan.
A különleges
bánásmódot igénylő tanulóknak sajátos nevelés szükséges. Ezeket egyrészről biztosítják a különböző
szakemberek (gyógypedagógus, gyógytornász, logopédus, konduktor, terapeuta,
fejlesztő pedagógus stb.) De szükséges, hogy a környezete is megfelelően legyen
kialakítva (rámpa, emberi segítség pl. vak gyermek esetében).
Régebben ezek a
gyermekek intézetekben éltek, és nem képezték őket. Azonban a kötelező alapfokú
képzés bevezetése és a gyógypedagógia kialakulása tette lehetővé hogy ezek a
gyermekek is tanulhassanak.
Magyarországon
1981-ben kezdődtek a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolán az integrációval
kapcsolatos kutatások. Az 1985-ös oktatási törvény már lehetővé tette a
gyógypedagógusok regionális szintű alkalmazását, így egy szakember már több
óvodában és iskolában biztosíthatta a szakszerű fejlesztést.
Integrált
fejlesztés lehet:
- Lokális integráció, közös az iskolaépület, de nincs a gyerekek között kapcsolat
- Szociális integráció, a tanulás elkülönülten zajlik, de vannak közös szabadidős programok
- Funkcionális integráció, itt a tanulás már közösen zajlik, ami történhet részlegesen, bizonyos részében vannak csak együtt a gyerekek, és van teljes integráció, ahol már a teljes tanulási időt együtt töltik a gyerekek.
- Fordított integrációról akkor beszélünk, ha a speciális iskola fogadja be a nem fogyatékos tanulókat (Pető Intézet).
- Spontán integráció az, amikor úgy kerül be egy sajátos oktatási –nevelési igényű gyermek az óvodába / iskolába, hogy erre a tanárok nincsenek felkészülve. Ebben az esetben a szülő felelőssége a gyermek szakszerű nevelésének a biztosítása.
Kutatások azt bizonyítják, hogy az
integrált nevelést kapó gyermekek teljesítménye jobb, mint azoké, akik
elkülönülten tanulnak, viszont az önértékelésük alacsonyabb. A fogyatékosok
jelenléte nem gátolja a többi gyerek előrehaladását, viszont toleránsabbak a
mássággal, segítőkészségesebbek.
Az integrálás mellett leginkább az szól,
hogy pozitív magatartás mintát közvetít, a gyerekek könnyebben be tudnak illeszkedni
a társadalomba, nem kell elszakadniuk a családtól.
Azonban számos érv szól ellene is.
Sokszor formális csak az integráció így hátránya származik belőle a gyermeknek.
Jobban terheli az iskolát, pedagógusokat, akik nincsenek megfelelően
felkészülve a feladatra.
Az integrálás számos kérdést is felvet.
Melyik fogyatékossági kategóriára terjeszthető ki leginkább az integrálás?
Amint azt már említetem, nem minden fogyatékos gyermek tanítható integráltan,
hiszen vannak olyan súlyos fogyatékkal élők, akik fejlesztése
szakintézményekben történhet eredményesen.
Itt felvet egy másik kérdést is, hogy milyen arányban képes elviselni
egy osztály a speciális fejlesztést - oktatást igénylő tanulókat? És véleményem szerint fontolóra kell venni
azt is, hogy nem hátráltatja-e a fejlődésen a többi gyermeket?
Azonban gyakrabban találkozhatunk az
integráció során tanulási problémával
küzdő tanulókkal az iskolákban, óvodákban. A tanulási problémák külső és / vagy
belső problémákra vezethetők vissza. A tanulási nehézségeket két csoportra
bonthatjuk:
1. Tanulási
nehézségek,
amelyek csak egyes tanulási helyzetekben, egyes területeken, időszakosan
jelentkező, gyakori tanulási probléma. Ezeket okozhatja a hosszabb betegség
miatt lemaradás, a tanulási módszerek ismeretének hiánya, hiányos vagy nem
reális önismeret. Külső okokként megemlíti a könyv a családi problémát,
motiválatlanságot, szociális, kulturális, nyelvi hiányosságot. Ezeken a
problémákon lehet segíteni, különórákkal, felzárkóztató foglalkozásokkal. A
külső okok esetén eredményes lehet a családlátogatás, családsegítő szolgálat
igénybevétele.
2.
Sok
gyermeknél tanulási zavarok is
felléphetnek. Ebben az esetben a tanulónál egyes képességterületek működésében
jelentkezik súlyos és tartós probléma. Elsősorban az olvasás, írás, helyesírás
és matematika területén okozhat problémát.
a.
Beszélhetünk
neutrogén tanulási zavarról, amikor a központi idegrendszernél van probléma.
Ilyen a leginkább ismert diszlexia (olvasás), vagy diszgráfia (írászavar),
diszkalkulia (számolási zavar), diszfónia (hangzási képzavarok) stb.
b.
Pszichogén
tanulási zavar: korai életszakaszban elszenvedett környezeti ártalmak
(motiválatlanság, szorongás, kudarcorientált viselkedés).
c.
Poszttraumás
tanulási zavarok: gyermekkorban történt agykárosodás.
3.
Tanulási akadályozottság: tanulás minden
terültén jelentkező átfogó, súlyos, és tartós tanulási probléma (kognitív,
motoros és orientációs, emocionális és szociális, kommunikációs zavarok)
Fejlesztő pedagógus szükséges. Integrálás lehetséges, de külön feladatok
szükségesek.
Beszélhetünk még
magatartászavarok miatt problémás
tanulókról is. Ilyenek lehetnek az engedetlenség, hazudozás, csavargás, lopás,
züllött viselkedés (alkohol, drog))
Kósáné Ormai
Vera két típusát különbözteti meg:
1.
Visszahúzódó
(regresszív), depresszív tanuló: félénk, csendes, szorongó, csavargó
2.
Ellenséges
(agresszív), inkonzekvens viselkedésű tanuló: engedetlen, kötekedő, támadó,
hiperaktív
Ezeken kívül még
a könyv megemlíti még a beilleszkedni nem tudó (aszociális) és a közösség ellen
forduló (antiszociális) kategorizálást is.
A magatartás
zavarokkal küldő gyermekeknél először az okokat kell feltárni (családlátogatás,
személyes beszélgetés, pszichológiai vizsgálat).
A visszahúzódó
gyermekek esetében eredményre vezethet a csoportos vagy párban folyó munka.
Fontos, hogy testreszabott legyen a feladat. Az összeférhetetlen tanuló
esetében az egyéni feladat vezethet eredményre. Fontos a velük megbeszélt külön
feladat kiadása, és a követelmények következetes számonkérése. Mind két típus esetében dicsérjünk, emeljük ki
a pozitívumokat, ezáltal motiváljuk a tanulókat.
Egyre több szó
esik, és egyre nagyobb hangsúlyt fektetünk mostanában a tehetséggondozásra. A kimagasló teljesítmény lehet örökletes, de ki
is alakulhat. A velünk született tehetség azonban csak akkor bontakozik ki, ha
megvannak a megfelelő külső feltételek és a személyiség több összetevője
(motiváció, szorgalom, kitartás, akarat) is egyben. Pl.: Egy ismerősöm gyermeke
imádja a zenét, a szülők járatták is zongoratanárhoz, a tanár roppant tehetségesnek
tartotta, de a gyerekben nem volt meg a kitartás, szorgalom, hogy a tehetsége
kibontakozzon.
A tehetségek lehetnek:
- intellektuális (tudományos)
- művészi (képző-és zenei, előadói, írói, rendezői)
- pszichomotoros (sport, mozgásművészetek, fafaragás)
- szociális (vezető, szervező)
A tehetség
felismerése mind a szülő mind pedig a pedagógus feladata, azonban a
pedagógusnak jelentős szerepe van abban, hogy a gyermek megkapja a megfelelő
foglalkozást, támogatást. Geffert Éva és
Herskovits Mária összeállított egy listát, ami segít a tanároknak a tehetségek
felismerésében. Ezek közül felsorolnék
néhányat:
- nagyon sokat tudnak a különböző dolgokról
- szókincsük gazdag, és szokatlan kifejezéseket is megfelelően használnak.
- sokat olvasnak, szeretik a lexikonokat, atlaszokat
- kritikusan, függetlenül gondolkodnak, értékelik a helyzeteket
- őket érdeklő kérdésekkel nagyon elmélyülten foglalkoznak
- sokféle és sokszor szokatlan kérdéseket tesznek fel
A könyv
foglalkozik a tehetség gondozás nemzetközi gyakorlatával, azonban én most
elsősorban a haza gyakorlatot említeném. Nálunk elsősorban három gyakorlat
létezik.
- Gyorsítás, léptetés: a tehetségek egy év alatt több tanév anyagát átveszik (lehet hallani olyan gyerekről, aki már 12-14 évesen egyetemre jár, ennek azonban számos veszélye lehet)
- Elkülönítés, szegregáció: tehetségeseket kiválasztják, és külön oktatják őket
- Gazdagítás, dúsítás: normál iskolába járnak, de a tanulás bizonyos idejében differenciált tehetséggondozásban részesülnek
Magyarországon a
többség hagyományos iskolába jár, de a tanárok külön is foglalkoznak velük. Az
Oktatási Minisztérium szervezésében 2000-ben elindult az Arany János
Tehetséggondozó Program. Keretében a kistelepülésen élő tehetséges középiskolás
gyerekek tehetséggondozásával foglalkozik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése