1.
Az
Iskola világának narratívái: elmélet és gyakorlat a pedagógiában
Ollé János előadása alapján
Én nem vagyok
tanár, azonban az édesapám egy szakközépiskolában tanított, így elmondhatom,
hogy a gyerekkoromat az iskola világában töltöttem, tanárok között. Azóta
persze sok minden változott, de igyekszem nyomon követni a változásokat főleg az unokahúgaim
tanulmányai során.
Az iskola
arculatát, követelményrendszerét számtalan előírás, és rendelkezés
szabályozza. A Nemzeti alaptanterv és a
kerettantervek lehetővé teszik, hogy az egyes oktatási intézmények önállóan
készíthessék el a saját részletes pedagógiai programjukat. „A pedagógiai
programban elsősorban az iskola tanítóinak és tanárainak a „pedagógiai hitvallása” fogalmazódik meg,
azok a nevelésfilozófiai elvek és értékrend, amely alapján az intézmény
pedagógusai közösen határoznak az intézmény pedagógiai célrendszeréről. „ (Falus
Iván Didaktika) Ennek a programnak a segítségével a tanárok nagyjából egy
egységes nevelési elvet képviselhetnek.
Az iskola
világával számtalan könyv és tanulmány foglalkozik. Fontosnak tartom, hogy a
leendő pedagógus találkozzon ezekkel a szakirodalmakkal, hogy majd ha bekerül
egy intézménybe, jobban megértse az ottani világot, könnyebben tudjon
beilleszkedni a tantestületbe Megismerni azonban igazából csak akkor lehet, ha
az ember benne tevékenykedik nap, mint nap.
Azonban sokat segíthet az előzetes tudás, ismeretanyag. Vannak
törvényszerűségek, amiket érdemes megtanulni, hogy segíteni tudjuk a tanulók
fejlődését. Fontos, megismerni a gyermeklélektant, de ugyan ilyen fontos
megvizsgálni, hogyan lehet egy gyermeket motiválni. Azt hiszem, avval mindannyian egyetértünk,
hogy motiváltság nélkül nincsen tanulás. Az iskolai tanulást a tanár
kezdeményezi, de fontos, hogy a diák együttműködjön a tanárával. „Motiváción az oktatás elméletében két -
egymással szorosan összefüggő - dolgot értünk. Egyrészt azokat a belső
hajtóerőket, amelyek a tanulót a tanárral való együttműködésre, a tanulási
folyamatban való aktív részvételre késztetik, másrészt azokat az erőfeszítéseket,
amelyeket a tanár tesz azért, hogy a tanulót rávegye az együttműködésre. Ez
utóbbira a motiválás szóval is hivatkozhatunk.”(Knausz, A tanítás mestersége)
Sokszor lehet hallani, hogy ezt a gyereket nem lehet motiválni. Véleményem
szerint minden gyermeket lehet motiválni, csupán meg kell találni hozzá az
utat. Azonban ehhez meg kell értenünk és meg kell ismernünk őt. Ebben számtalan
szakirodalom nyújt segítséget. Hiszen másképp lehet motiválni egy 8-9 éves
gyereket, mint az érettségi előtt állót. Sajnos nagyon sok olyan tanárról
hallani, akik nem hogy motiválnák a tanulót, de elveszik a kedvét a tanulástól.
Sok esetben hallottam, hogy tulajdonképpen érdekes ez a tantárgy, de a tanár
annyira rossz, hogy nincsen kedvem tanulni ezt vagy azt a tantárgyat, így
elvesszük a tanuló kedvét, és a motiváltságát. A mai gyerekek az internet, elektronika
világába nőttek bele. Őket már nem lehet lekötni frontális oktatással. Valami,
más, újszerűt kell kitalálni. Fontos a cselekedtetés, hiszem minél érdekesebb
egy óra, annál jobban nő a motiváltság, és a tanulási kedv Szintén fontos a
folyamatos visszacsatolás, a dicséret, buzdítás, jutalmazás. Ezekkel mind
motiválni tudjuk a diákot. Azonban ha
rossz órát tartok, unalmas, pont az ellenkező hatást érem el. A gyerekek
fegyelmezetlenek lesznek, nem figyelnek, így kénytelen vagyok fegyelmezni,
büntetni, amivel pedig pont az ellenkezőt történik, a gyerekek motiválatlanná
válnak. Azonban ehhez nem csak a gyermeki lélektant kell ismerni, hanem a
tanulási-tanítási folyamat minden csínját-bínját, hogy hatékonyan tudjunk
beavatkozni a tanítási folyamatba, ismernünk kell a tanítási módszereket is,
hogy megfelelően tudjuk kiválasztani azt, a megfelelő tanulói csoportnak.
A tanárral
szemben sok az elvárás, és ebben az információs társadalomban egyre több lesz.
A tanítási mesterséget valamilyen szinten lehet tanulni, de vannak bizonyos
képességek, ami velünk születik. Ilyen például a tanár kisugárzása. Van olyan
tanár, akinek már a megjelenése is tiszteletet parancsol, mások pedig
képtelenek fegyelmet tartani. De beszélhetünk akár a magyarázásról is. Nem
mindenki tudja átadni a tudását. És még sorolhatnám azokat a képességeket,
amiket ugyan fejleszteni talán lehet, de megtanulni véleményem szerint nem. Egy
jó tanár a kettő kombinálásából születik. Vagyis fontos a veleszületett „tanári
képesség” megléte, de fontos, hogy ismerje, és tudja alkalmazni a
szakirodalmakban leírtakat is. Hogy milyen is a jó tanár? Legyen empatikus,
türelmes, igazságos, kreatív, szeresse a gyerekeket, nagyon fontos, hogy legyen
lelkes, mert csak így tud Ő maga is lelkesíteni. Persze ezen kívül fontos, hogy
ismerje a különböző tanítási technikákat, módszereket, amit be tud építeni az
óráiba.
Sokszor beszélünk
arról, hogy ez jó iskola, ez nem jó iskola. A szülők, mielőtt iskolába íratnák
a gyerekeiket, tájékozódnak az iskola politikájáról, esetleg beülnek egy-egy
órára. Fontos, hogy milyen elvet képvisel az iskola, de ettől még nem lesz egy
iskola kifejezetten jó. A tanári gárda az, ami meghatározza az iskola
színvonalát. Nincs olyan iskola, ahol
minden tanár jó, minden tanárt szeretnek a gyerekek. Az unokahúgom általános
iskolában is és középiskolában is egy viszonylag jó színvonalú iskolába járt
/jár, de mindegyik iskolában volt, illetve van olyan tanár, akit nem szeretnek
a gyerekek, nem tud tanítani, felkelteni az érdeklődést a tantárgy iránt. És
ezeknél a tantárgyaknál bizony az osztályzatokkal is gond van.
Vannak különböző
tudományágak, amik az iskola belső világának vizsgálatával foglalkozik. Ilyen
például a neveléstudomány, ami a
törvényszerűségek feltárásával foglalkozik. A pedagógia egy tapasztalatot összegző tudományág. Azokra keresi a
választ, hogy pl. milyen a jó tanár? Ez az iskola jó, vagy nem jó iskola? Az
hogy milyen a jó tanár azonban nem csak a pedagógia, hanem az oktatáskutatás szintjét is
foglalkoztatja. Ezen a szinten jelenik meg az a kérdés is, hogy hány
pedagógusra van szükség, és a pedagógusok végzettsége, továbbképzése milyen
arányú. Ide tartozik még a PIZA vizsgálat is, ami azt vizsgálja, hogy
összehasonlítva más országok tanulóival, pl. a szövegértés jobb, vagy rosszabb,
és miért? Fontos a tapasztalt
bevonása az iskola világának kialakításában. Pl. Velem ezt csinálta a tanár
gyerekként, én ezt a hibát biztosan nem fogom elkövetni. Szorosian ide tartozik
még a megvalósított és megélt
iskolakultúra, amit a tantestülettel közösen megél, formál, valamint a nézetek és hiedelmek. Ha egy szülő azt
hallja egy iskoláról, hogy ez nem jó, ezért vagy azért, nem fogja a gyermekét
beíratni abba az iskolába. Fontos mind a hat tudományágat tanulmányozni,
megérteni, mert csak így válhat belőlünk jó tanár.
Egy jó iskolakultúra formálásához szükséges elemek:
- Saját iskolai élmény (ezt biztosan én nem fogom csinálni)
- Mások állításai és tapasztalatai, pályaszocializáció (pl. Pedagógiakutatás)
- Mások tevékenységének megfigyelése (óralátogatás)
- Dokumentált események (pl. videón megnézni órákat)
- Személyes kísérletezés, innováció – következtetések, tanulságok (valami teljesen mást próbálok ki)
- Spontán és organikus szokásformálódás és tevékenység
- Kutatás alapú megközelítés, kutatótanár (tudományos kutatás)
Mindezeket
figyelembe véve megállapíthatjuk, hogy az iskola belsővilága folyamatosan
változik, formálódik, és ebben a pedagógusok, az ott dolgozók nagy szerepet
játszanak, de befolyásolják a szülők és a tanulók is. Vannak még különböző
tudományágak, mint például a közgazdaságtudomány vizsgálta, hogy mitől lehet
hatékony egy oktatás. Ők arra a következtetésre jutottak, hogy három alapvető
dolog szükséges hozzá: tanár, tankönyv, iskolakultúra.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése