2.
Tanulási
környezet
Báthory Zoltán
szerint a tanulás színtere maga az élet. A tanulási környezetet két részre
bonthatjuk. Az egyik az iskola falain
belül, a másik pedig az iskola
falain kívül történő tanulás. Azonban az iskola falain belüli tanulást is
két részre lehet bontani. Beszélhetünk tanórán
történő tanulásról, általában ezt gondoljuk a tanulás igazi színterének, de
tanulási folyamat zajlik a napköziben, szakkörökön, tanulmányi versenyeken, az
iskolai könyvtárban, de akár még egy edzésen is. Azonban számtalan lehetőség
van az iskola falain kívül is fejleszteni tudásunkat. Pl.: színházban,
múzeumban, tanulmányi kiránduláson, de az otthon
való tanulás is fontos színtere a tanulási folyamatnak. Az emberek nagy része
az iskola falain kívüli (színház, múzeum) nem tekintik tanulásnak, mivel a
tanulás fogalma az iskolához illetve az otthoni környezetben történő tanuláshoz
kötődik. A tanárok egyre gyakrabban alkalmazzák a programozott oktatási
módszert, ami azt jelenti, hogy egyre nagyobb hangsúly helyeződik a tanórán
kívüli tanulásra, így a tanulóknak maguknak kell kialakítaniuk a saját tanulási
környezetüket, amiben jól érzik magukat, és szívesen, hatékonyan tudnak
tanulni. A tanár nem igazán tudja befolyásolni sem az otthoni sem az iskolán
kívüli tanulási környezetet, ezért a tanórán belüli környezetet kell
kialakítania olyanná, hogy kapcsolódni tudjon a tanórán kívüli tanulási környezethez,
evvel is segítve a diákok tanulását.
Tudósok, kutatók egyre inkább gondolják úgy,
hogy a tanulás nem kész tudásrendszerek transzferét jelenti, hanem sokkal
inkább a környezettel történő hiperaktív interakciók során megy végbe. Manapság
sajnos még mindig a frontális oktatás a leggyakrabban alkalmazott tanítási
módszer, pedig számtalan kutatás igazolja, hogy a konstruktivistatanulási
környezet sokkal hatékonyabb. Ebben a tanulási környezetben a gyerekek aktívan
vesznek részt a tanulási folyamatban. Itt a tanulás szituatív, kontextuális és
társas. Ebben az esetben a tanár figyel, segít, támogat, motivál és tanácsot
ad, egyfajta facilitátori szerepkörben van jelen.
Tehát az újfajta tanulási
környezet, egyfajta problémaközpontú tanulási környezet, amely követelményei:
- Releváns problémákat vesszünk fel, valóság közeli szituációkban (terepmunka, drámapedagógia, szerepjáték)
- Többféle kontextusba helyezzük a problémát (projektmódszer)
- Fontos a társas tanulás, csoportos munka
- Fontos a tanár támogatása, folyamatos visszacsatolása
- Tanulási kompetenciák és motívumok folyamatos fejlesztés
De
mit is értünk önálló tanulási folyamaton? A személyes információ és
tudásmenedzsment modelljének három pillére van.
- Keresgélj és találj (információgyűjtés különböző forrásokból)
- Értelmezd (végezz fele kísérleteket, foglalkozz vele)
- Oszd meg (Ez nem feltétlenül a posztolásról szól. Beszéljünk róla az órán, baráti körben stb.)
Ez a folyamat
mindenkép cselekvés és tevékenységalapú, itt a diáké a főszerep, ő dolgozik meg
az információért. Ez a tanulási folyamat teljesen iskola független. Egy
hatalmas tudásbázis veszi körül a tanulót, melyből ő maga gyűjti az
információkat, ebben az esetben nem a tanáré a főszerep.
Beszélhetünk személyes információs környezetről. amely a kommunikáció során
érzékelt, feldolgozott és másokkal valamilyen formában megosztott információ
feldolgozás folyamata. Tudatosan gazdálkodunk az információkkal, mi magunk
döntjük el, hogy mely információforrást használjuk. A mai világban az információ túlcsorgás
veszélye állhat fent, mivel hatalmas mennyiségű tudáshalmaz vesz minket körül. Azonban nem csak az információ túlcsorgás
jelenthet veszélyt számunkra, hanem az úgynevezett digitális stressz. De mit is
jelent ez? Azok, akik fent vannak pl. különböző közösségi oldalakon, egyfajta
digitális stressz érheti, főleg, ha be van állítva, hogy minden mozzanatról
e-mail üzenetet kapjon az illető, Ha még az okos telefonra is feltelepítjük pl.
a facebook-ot, akkor még az utcán is, úton-útfélen jelzést kapunk, hogy most
azonnal nézzük meg a bejegyzést. Megvallom őszintén én még munka közben is, a
legnagyobb hajtás közepette, ha jelez a mobilom, nézem, hogy mi is történt. A gmaile-s
fiókom munka közben is nyitva van, hogy azonnal információt kapjak a
történésekről. De igazából ez normális? Szükségünk van erre a fajta stresszre?
Szerintem, aki egy kicsit is fogékony a digitális eszközökre, magával ragadja
ez a világ. És sajnos mind ezt nem tudatosan végezzük.
Rengeteg
információ vesz minket körül, a sajtó, televízió, internet, reklámok. Ezeknek az információknak a befogadására,
átbogarászására rengeteg időre van szükség. Abból pedig mindig kevés van. Ezért
szükséges megszűrnünk, és célirányosan keresgélni az információk között. Nem
tudom, hogy ki hogy van vele, de én, ha leülök az internet elé egy konkrét
információt keresni, órákat el tudok szöszmötölni a gép előtt, és már minden
oldalon voltam, csak éppen az engem igazából érdekelt információig nem jutottam
el.
Az iskolai órákba és az
otthontanulásba egyre inkább beszivárog az
információs környezet, ezért fontos összekapcsolnunk ezt a három tanulási
környezetet. Azonban az információs környezet nem csak az iskola falain belül
és otthon vesz minket körül, hanem az élet minden területén. (utcán, moziban,
színházban stb.) Gondoljunk csak arra, hogy a mobil telefonunk az internetes
kapcsolattal mindenhol velünk van. Sokan a laptopjukat hordozzák magukkal, és
internetes kávézóban, távolsági buszon, vonaton látunk internetező embereket.
Egyre több helyen van wifi hozzáférés is, ami még inkább megkönnyíti az
információhoz jutást. Innentől fogva az egyén mindenhová viszi magával a
tanulási környezetét. De hogy ne csak elektronikus eszközökben gondolkodjunk,
hány embert lehet látni a metrón, villamoson egy-egy szótárfüzettel,
tankönyvvel, vagy akár jegyzetekkel a kezében.
Mi lehet a hatása az optimális
tanulási környezetnek a tanulásra?
- A tanuló aktívabban vesz részt a tanulási folyamatban.
- Interaktív és tevékenységközpontú lesz a tanulás, motiváltabb lesz a tanuló.
- Növekszik az egyén felelőssége.
- A személyes tanulási környezetnek egyformán tere lehet az iskola, az iskolán kívüli és az otthoni környezet.
A
személyes tanulási környezet pozitív hatása:
- Ne személyre szabottan oktassuk a tanulókat, nem mondjuk meg nekik, hogy mit csináljanak, hanem engedjük, hogy a személyes környezetében tanulhasson.
- A személyes tanulási környezetre épülő tanulás csökkenti az iskola, iskolán kívüli és az otthoni információs világ töredezettségét.
- A személyes tanulási környezet a tanuló által dinamikus, önszabályozott, és fenntartható.
- Kiválóan illeszkedik az iskolai differenciáláshoz.
- Az iskolában érvényesített személyes tanulási környezet segít összekapcsolni a töredezett tanulási világkép elemeit.
Mindent
összevetve ugyan a diák feladata a saját tanulási környezetének kialakítása,
azonban az iskola segíthet abban, hogy a három helyszín, vagyis az iskola,
iskolán kívüli és az otthon tanulási környezetben a mély szakadékot enyhítse,
és ez által a tanulási folyamat hatékonyabbá válhat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése