6. A tanulási – tanítási folyamat tervezése, az oktatás
tartalma
A Nemzeti Alaptanterv és a
kerettantervek jellegéből adódik, hogy az egyes oktatási intézmények maguk
készíthetik el a saját pedagógiai
programjukat. A pedagógiai programban elsősorban az iskola pedagógusainak a
hitvallása fogalmazódik meg. Ez a program hozzásegíti az iskolát ahhoz, hogy
egy egységes célrendszert képviseljenek. A célrendszer mellett tartalmazza a
helyi tantervet is, a kötelező és választható tantárgyakat, a magasabb
évfolyamba lépés feltételeit, az ellenőrzés és értékelés feltételeit, a
differenciálás feltételeit, az alkalmazható könyveket. Míg egyes pedagógusok
örülnek a szabadságnak, mások félnek a felelőségtől, így szívesen áthárítanák
ennek a programnak az elkészítését.
A program elkészítése:
- ·Lehetővé teszi az iskola feltételrendszerének figyelembevételét, s ezáltal a tervek megvalósíthatóságát.
- Igazodik a nevelőtestület értékrendjéhez, pedagógiai elveihez, ezáltal növeli az elkötelezettségüket a vállalt feladatok ellátásában.
- Figyelembe tudja venni az iskola fenntartójának, a szülőknek és a tanulóknak a szükségleteit és érdekeit, ez segíti a velük való együttműködést, végső soron az iskola működését, fennmaradását.
- „Kényszeríti” a pedagógusokat saját pedagógiai elveik tisztázására és megfogalmazására, és megfelelő kompromisszumok révén lehetővé teszi az egységesség és az egyéni eltérések és sajátosságok optimális arányának megteremtését.
- Kiszámíthatóvá teszi a pedagógusok, tanulók, szülők és a fenntartók számára az intézmény munkáját, biztosítja a folyamatosságot, tervszerűséget és stabilitást.
- Egyedi arculatot ad az iskolának, megkülönböztetve a többitől
- A helyi tanterv pedagógiai bázisát képezi.
A pedagógus tervező
munkájához hozzá tartozik még, a tanmenet, a tematikus terv, az óravázlat és az
alternatív tervek. Ezekre most itt nem térnék ki, a 9. tételnél részletesen
írtam már róluk.
Hogy mi is az oktatás tartalma, arra elég egyszerűnek
tűnik a válasz, vagyis a tanított tananyag, azok a tudáselemek, amelyeket az
iskola közvetít, amelyeket a gyerekeknek meg kell tanulniuk. Ezek a tartalmak, nyílván
megjelennek a tantervekben, könyvekben, egyes pedagógusok terveiben, és a
vizsgák követelményrendszerében. Az oktatás tartalom kijelölésében aktív
szerepet játszanak oktatáspolitikusok, pedagógiai szakemberek, tantervírók,
tankönyvszerkesztők.
Az oktatás
tartalmánál figyelembe veszik:
- a tanulók szükségleteit, igényeit, érdeklődését,
- a fejlődéslélektan által megfogalmazott kívánalmakat,
- a tanítás konkrét társadalmi közegének elvárás rendszerét,
- a tantárgyhoz köthető tudományt és
- az adott társadalom legáltalánosabb elvárásait.
Fontos a társadalom igényeinek figyelembevétele
az oktatás tartalmának meghatározásában. A nyelv tanítása többé-kevésbé mindig
jelen volt az oktatásban, azonban az, hogy melyikre helyezzék a hangsúlyt az
kor előrehaladtával változik. A mai modern társadalmunkban ugyanúgy igény
merült fel a számítástechnikai tantárgy bevezetésére, és még lehetne sorolni. A
szülőknek, fenntartóknak, de még a gazdasági szférának is elvárása van az
iskolával szemben épp úgy, mint a gyerekeknek. A tantervíróknak, tanároknak az
a feladata, hogy ezeket az igényeket feltárják, megismerjék, összhangba hozzák
a gyerek törekvéseivel, a pedagógiai lehetőségekkel és feltételekkel, valamint
saját meggyőződésükkel. A
tantervíróknak, a tankönyvszerkesztőknek vagy a pedagógusoknak figyelembe kell
vennie azokat a tágabb, hosszabb távon ható társadalmi folyamatokat, amelyek
jelentős hatást gyakorolnak a tartalom meghatározására. A tartalom
meghatározásánál fontos figyelembe venni az egy életen át tartó tanulás
folyamatát is. Figyelembe kell azt is venni, hogy az ismeretek folyamatosan
elavulnak, újításra van szükségük. Középiskolás koromban például nem tanultam
az 56-os forradalomról, mivel a rendszerváltás idején megváltozott a forradalom
értelmezése, és a tanárok nem tudták, hogy mit is tanítsanak. A társadalom
igénye, hogy a fiatalok egy stabil alapműveltséget kapjanak, amit aztán tovább
tudnak fejleszteni, kiegészíteni.
A tudományok és a művészetek mindig is
fontos szerepet játszottak az oktatás tartalmának alakításában. Gondolunk csak az ének-zene órára, vagy akár
az irodalom órára is, ami irodalomtudományi és művészeti ismereteket közvetít.
Fontos
figyelembe venni a fejlődési szakaszokat
is. Nem szabad olyan tartalmak elsajátítását kitűzni célul, amelyek nem megtaníthatók
egy adott oktatási szakaszban. Fontos figyelembe venni az előzetes tudást, és
hogy a tananyag az adott korosztálynak ne legyen, túl sok, megtanulhatatlan. Először
is az oktatás tartalmát kell felépíteni, ami annyit jelent, hogy úgy kell
felépíteni a tananyagot, hogy az egyes részek egymásra épüljenek, egy adott
rész a következő részek formálásának feltételeit is megteremtse, s közben maga
a tudásstruktúra alakuljon, ne csak egyszerűen egymásra rétegződjenek. Sajnos
nagyon sok nyelvtanár úgy gondolja, hogy könyv nélkül tanít, és majd ő felépíti
a tanuló tudását. Tapasztalat, hogy ez nem működik. Úgy gondolom, hogy a
tankönyvek szakemberek által összeállított eszközök a tanuláshoz, ami figyelembe
veszi az előzetes tudást és egymásra épül a tudásanyag. Hatékonyabbnak
gondolom, a könyvből való haladást, persze kiegészíteni lehet saját anyaggal,
de egy jól felépített haladási ütemet elég nehéz létrehozni, sok idő és
tapasztalat szükséges hozzá, nem gondolom, hogy el kellene térnünk ezektől az
oktatási tartalmaktól.
Egyre nagyobb
igény merül fel olyan tankönyvekre, amelyek segítik a tanár differenciált oktatását. Sok pedagógus
elsősorban azért riad vissza a differenciálás feladatától, mert nincsenek
eszközök a kezükben, önmaguknak kell kitalálni az alternatív tananyagot,
feladatokat, módszereket. Hiszen egyre nagyobb követelés elé áll a tanár, hogy
képes legyen egyazon időben, ugyanabban a tanulókörben egymástól akár lényegesen
különböző tartalmakat is tanítani. Ez nem könnyű feladat. Márpedig ha valóban
egyéniségekből álló társadalmat akarunk kialakítani, s ráadásul a modern kor
igényeinek megfelelő hétköznapi, ünnepnapi és szaktudással rendelkező
fiatalokat akarunk kibocsátani az iskolából akkor a differenciális pedagógia
gyakorlatát el kell sajátítanunk.
Mindent
összevetve a következetes tantervfejlesztésnek, illetve a pedagógus
tervezőmunkájának része a fejlesztés és a napi pedagógiai gyakorlat
szempontjából fontos, az előzőekben is elemzett összefüggések, folyamatok,
elemzése, kutatása, e feladatra hozzáértő szakemberek bevonása (pszichológusok,
szociálpszichológusok, politológusok, közgazdások stb.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése