5.
Tanítási-tanulási stratégiák
A
tanítási-tanítási stratégiákat ismét Falus Iván Didaktika című könyvből
dolgoztam fel.
„Egy 1989-es meghatározás szerint a stratégia a
módszereknek, eszközöknek és szervezési módoknak egy adott cél érdekében a
konkrét feltételek figyelembevételével létrehozott egyedi kombinációja.”
(Falus)
Falus Iván a
stratégiák két fő csoportját különbözteti meg: célközpontú stratégiák, és a
szabályozáselméleti stratégiák.
A célközpontú stratégiák:
1. 1. Információ
tanítása bemutatás segítségével: a könyvvel egyetértve ez az egyik
legrégebbi és leginkább elterjedt stratégia, mely az információk megszerzésére
és tárolására, felidézésére szolgál.
A tanóra
lépései:
- az oktatás céljának közlése
- feltárjuk a tanulók korábbi ismereteik és az elsajátítandó ismeretek hasonló és eltérő vonásai
- a tananyag logikus, világos közlése
- a tanulók gondolkodásának elősegítése a megértést ellenőrző kérésekkel
2. 2. Fogalomtanítás
magyarázat és megbeszélés segítségével, mely tanári magyarázatra, illetve
megbeszélésre épül, de indirektebb tanulási módszerek is helyet kaphatnak
benne.
3.
3. Készségtanítás
direkt oktatás segítségével: itt a magyarázaton és a szemléltetésen
kívül a munkáltató módszernek van jelentős szerepe.
4.
4. Szociális és
tanulási készségek tanítása kooperatív tanulás segítségével: A módszer John
Dewey nevéhez fűződik. Elvei szerint az iskolában meg kell teremteni a
társadalmi életre való felkészülés feltételeit. Allport szerint a kooperatív
tanítási stratégia elősegíti, hogy a tanulók a kölcsönös függőségi viszonyok
között motiváltak legyenek a közös célok elérése érdekében, és baráti viszonyok
alakuljanak ki.
5. 5. Gondolkodás
fejlesztése felfedezéses tanulás segítségével: ez a módszer
segíti a tanulókat, hogy maguk konstruálják gondolati rendszereiket, maguk
vessenek fel kéréseket a világ dolgaira vonatkozóan, keressenek választ ezekre,
fogalmazzanak meg elméleteket a kapott válaszok alapján. A stratégia lényege,
hogy a tanár nem készen nyújtja az ismereteket, hanem minden lehetséges esetben
a tanulók felfedező, konstruáló tevékenységét segíti elő.
Nagyon fontosnak
tartom, hogy mind az 5 stratégiát a tanár alkalmazza az óráin, azonban a
stratégiák megválasztásakor figyelembe kell vennünk a célunkat, és szintén fontos
figyelembe venni az életkori sajátosságokat, hiszen nem lehet minden életkorban
minden stratégiát egyformán alkalmazni.
A szabályozáselméleti stratégiákba tartoznak:
1. 1. Nyílt oktatás: Fröbel szerint a tanulóban rejtőző
sajátos képességek kifejlesztését, felszínre hozását tekinti kiemelt
feladatának. Giaconia és Hedges (1982)
nyomán ebben a tanulási stratégiában a tanulónak aktív szerepe van a saját
tanulása irányításában, a tevékenység kiválasztásában, változatos anyagokat és
eszközöket alkalmaznak. Itt különböző életkorú tanulókat együttesen oktatnak,
tanári teamek dolgoznak együtt, és a teret rugalmasan a célokhoz igazodva
alakítják ki.
A
nyílt oktatás eredményesen alkalmazható online támogatással. Tanulói online
közösségeket lehet kialakítani, ami egyre inkább tért hódit. Vannak diákok,
akik kialakítanak egyfajta, az osztálytársakból álló online közösséget, és
együtt, egymást segítve tanulnak, amely szórakoztatóbb és hatékonyabb is,
hiszen tanítva tanulás véleményem szerint hatékony módja az ismeretek
elsajátításának.
2. 2. Programozott
oktatás
(50-60-as évek): a tanulók tevékenységének szabályozásában látja az eredményes
tanulás feltételeit. Három egymástól
elviekben különböző változata alakult ki.
- lineáris: a tananyagot kis elemi lépésekre bontották. A tanulók minden egyes tevékenysége megerősítést kap.
- elágazásos: a tanulók feleletétől függően más további utat jelöl ki.
- adaptív program már gépi megoldást feltételez, vagyis a tanuló válaszaiból és a feladatra fordított időt figyelembe véve jelöli ki a gép az újabb feladatokat. Ez a program nagy kapacitású számítógépeket és olyan tanítási eszközöket igényelnek, amit ma multimédiának, hipermédiának, e-learningnek nevezünk.
3.
3. Adaptív oktatás azon alapszik,
hogy az egyes tanulók tanulási képességei, adottságai egymástól lényegesen
eltérőek, ezért eltérő tanulási környezetet, eltérő tanítási eljárásokat
igényelnek. Cronbach arra a
következtetésre jutott, hogy a tanulásra való felkészültség, mint például az
általános és speciális kognitív képességek, a személyiségvonások, motivációs
jellemzők nagymértékben meghatározzák, hogy az adott tanuló a tanulási
folyamatban mit és mennyit hasznosít. Amennyiben ez így van, akkor fel kell
tárnunk a tanulók ismertetett jellemzőit és ezeknek megfelelően kell megszerveznünk
számukra az oktatást. Itt lehetőség szerint lehetőséget kell biztosítani a
tanulóknak, hogy ők is beleszóljanak a tanulási folyamatba, a tanóra menetébe.
Ez a stratégia abban tér el a programozott oktatástól, hogy elsősorban nem az
előzetes tudást méri fel, hanem a tanulási felkészültség széles skáláját.
4.
4. Optimális
elsajátítási stratégiák: ez a stratégia Bloom nevéhez fűződik. Ő úgy
gondolja, hogy ha a tanulást megfelelően szervezzük, minden egyes tanulónak
biztosítjuk a számára szükséges tanítási időt, a megfelelő motivációt, a
korrekciókhoz szükséges segítséget, akkor a tanuló sikeres lesz a
tanulmányaiban. A stratégia lényege - a programozott oktatáshoz hasonlóan -,
hogy csak akkor térjünk rá a következő anyagrészre, ha a megelőzőt optimális
szinten elsajátítottuk. Sajnos ezt a stratégiát a mai közoktatásban csak
kevesen alkalmazzák, hiszen a tanmenet annyira szoros, hogy a tanárnak akkor is
tovább kell mennie, ha a tanuló tudása még nem érett meg a továbbhaladásra.
Az egyik ilyen tanítási stratégia lehet
még a tükrözött osztályterem, amit
viszonylag még kevesen alkalmaznak. Véleményem szerint sok tantárgynál
sikeresen alkalmazható, habár ennek a módszernek az alkalmazása szerintem nagy
ellenállásba ütközhet. Egyre inkább eluralkodik az a nézet, miszerint a
gyerekek túlterheltek, és az iskolában kellene megtanítani a tananyagot, hogy
otthon már ne kelljen tanulni a gyermeknek.
A módszer sikeres alkalmazása azonban
gyerekfüggő is. Például egy történelem órán van olyan gyerek, aki már az órán
megtanulja a tananyagot, és otthon már nem sokat kell vele foglalkoznia. Neki
nagyobb segítség, ha az új tananyagot előbb hallja az órán, és otthon már csak
legfeljebb átolvasnia kell a tanultakat.
Azonban az idegen nyelvórán, hasznos
lehet, ha a tanár előzőleg feladja az adott témakörhöz tartozó ismeretlen
szavak, kifejezések megtanulását, és utána foglalkoznak avval a témakörrel,
amikor a tanuló, már rendelkezik ahhoz a témakörhöz tartozó szókinccsel, így a
gyakorlatban tudja alkalmazni. Sajnos a legtöbb nyelvtanár nem használja ezt a
módszert, pedig véleményem szerint hatásosabb lenne a nyelvoktatás. Mindenesetre
ez a módszer akkor használható sikeresen, ha a tanár biztososítani tud
konzultációt a gyereknek, hogy tudjon kérdezni, ha valami nem világos, vagy
valahol elakad a tanuló.
A nevelő-oktatási gyakorlatom és az
eddigi tanári tanulmányaim alatt azt tapasztaltam, hogy egyre inkább tért hódít
a játék alapú oktatás. Véleményem
szerint minden korosztálynál eredményesen alkalmazható amennyiben nem megy a
tanítás rovására, és az új ismeretanyag tanulását vagy a régiek ismétlését
szolgálja. Tudni kell megfelelően alkalmazni. Személyes tapasztalat, hogy volt olyan
nyelvórám, amin minden óra játszásból ált, és nem segítette elő a különböző
készségek fejlesztését. A tanár nem tudta kiválasztani a megfelelő játszási
technikákat, hogy a tudásunk is fejlődjön.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése