7.
Az oktatási
folyamat
Falus Iván
Didaktika c. könyve alapján
Napjainkban a minőségi oktatás elvárása
egyre nagyobb terhet ró a pedagógusok számára. Az oktatási folyamat egyik
leíró, általános szintű megközelítése Nagy Sándortól származik, aki úgy
gondolja, hogy az oktatási folyamat része:
- az ismeretszerzés
- alkalmazás
- rendszerezés
- rögzítés
- ellenőrzés
- értékelés
Az oktatási
folyamatot a könyv, mint komplex interaktív tevékenységnek írja le, ami magában
foglalja nem csak a tanítás – tanulási folyamatot, hanem a kognitív
önszabályozást, illetve a motiváció kialakításának folyamatát is.
Az önszabályozást kiépítő oktatási folyamat
Manapság nagyon
sokat lehet hallani az élethosszig tartó tanulásról. Az oktatási folyamat
legfontosabb célja az élethosszig tartó tanulás az igénynek a kialakítása, és
az ehhez szükséges pedagógiai feltételrendszer kialakítása. Mindehhez
elengedhetetlen az önszabályozó tanulás kialakítása. Ez a képesség kialakítható
minden tanulóban, amely nem csak az iskola kereteiben folyó tanulást segíti, de
az iskolán kívüli önképzést is.
Gardner szerint
az önszabályozásra képes tanuló jellemzői:
a kialakult érdeklődés, belső célok állítása, saját képességek reális ismerete,
a tanulás szeretete.
„Önszabályozó
tanulásról akkor beszélünk, ha egy személy saját maga számára állít fel
tanulási célokat, önmagát motiválja és a tanulási tevékenységet önállóan,
önmagáért felelősen tervezi, strukturálja, vezérli, kontrollálja és értékeli.”
(Réthy) A
legtöbb diák azonban nem képes az önszabályozásra, Őket külön meg kell erre
tanítani.
A könyv 4
különböző, de egymásra épülő oktatási folyamatot tárgyal:
1. A tantárgyi tartalom tudásának folyamata: a tananyag egy
része tényekből, adatokból épül fel. Ezeket egyszerűen meg kell tanulni. Itt az
oktatási folyamat ösztönzést, valamint a leghatásosabb tanulási technikák bemutatását
jelenti. A tanárnak itt szembe kell néznie avval a ténnyel, hogy különböző
háttértudással és képességekkel érkeznek a tanulók az órákra. A tanulás során a
tanuló az új fogalmakat csak akkor tudja megfelelően beépíteni a tudáshálójába,
ha rendelkezik előismeretekkel. Fontos megtanítani a diákoknak, hogy a
megszerzett tudást alkalmazni is tudják. Az ismeretek sikeres alkalmazásához
szükséges számtalan egyéb képesség, mint például: problémamegoldó, taktikai,
kombinatorikus, kreatív képesség működtetése. Ez a folyamatértékeléssel zárul. Amennyiben az
értékelés pozitív, a folyamat sikeres volt, ha negatív, akkor korrekcióra
szorul a feladatvégzés.
2. A tanulni tudást és tanulási motivációt kifejlesztő
folyamat:
a tanulási folyamat sokszor azért nem sikeres, mert a diákok nem tudnak
tanulni. Ehhez elengedhetetlen, hogy ismerjék a tanulási módszereket,
stratégiákat. Azonban, hogy ezeket sikeresen alkalmazni is tudják, szükséges
tisztában lenniük saját tanulási stílusukkal, és ismerniük kell, hogyan tudják
megszervezni az egyéni tanuláshoz szükséges feltételeket.
A legfontosabb
pedagógiai feladat, hogy felfedezzük, feltárjuk és felismerjük a tanulási
nehézségeket.
A tanulási nehézségek különböző természetűek
lehetnek:
- a tanítás nem megfelelő tempója
- a beszéd, a kommunikáció készség zavara
- a sokféle gátlás
- a módszeresség hiánya
- az időnkénti kikapcsolás
- a rossz tanulási módszer
- a tanulási motiváció hiánya
- szorongás, stressz
- az önértékelés zavara
- tanítási anyag bonyolultsága
- az oktatási folyamat mechanikus, monoton, differenciálatlan szervezés
- a tanár helytelen bánásmódja
- az osztálytársakhoz való nem megfelelő viszony
Nem minden
tanuló tudja kialakítani saját tanulási módszerét. Egy jó tanár tud adni
tanulási tippeket, tanácsokat a diákjai számára azáltal, hogy leül vele, és
átbeszélik, hogy milyen módszerek lehetnek hatékonyak bizonyos tantárgyaknál.
Fontos bemutatni többféle tanulási stílust, technikát, stratégiát és módszert,
hogy a tanuló maga válassza ki, hogy melyik áll hozzá a legközelebb.
Azt hiszem, hogy
avval mindannyian egyet értünk, hogy motiváció
nélkül nem létezik tanulás. A tanulási motiváció energetizálja, irányítja és
integrálja az egyén tanulási tevékenységét. A tanuló hozzáállása a tanuláshoz,
a tanulás öröme, a tanuló pozitív és negatív érzelmei komoly befolyást
gyakorolnak az információk feldolgozására, és előhívására. Az oktatási folyamat
részét képezi, hogy a tanulók tanulási motivációját fejlessze, feltárja és
erősítse. Véleményem szerint minden tanuló valamilyen szinten motiválható, de
ehhez a tanuló alapos ismerete szükséges.
Pedagógiai
megfontolásból a tanulási motiváció négy színjét különböztetjük meg:
- Beépült tanulási motiváció: a tanuló lelkiismeretességből, kötelezettségből tanul, követi az iskolai elvárásokat.
- Belső tanulási motiváció: az anyag iránti érdeklődés, kíváncsiság mozgatja.
- Külső tanulási motiváció: A tanulás csak eszköz valamilyen külsődleges cél elérése érdekében.
- Presztízs motiváció: A belső énérvényesítő tendenciák és a külső versenyhelyzetek motiválják a tanulót
3. A kognitív és motivációs stratégiát kialakító
folyamat:
- a kognitív stratégia körébe mind az a tudás tartozik, mely lehetővé teszi az elsajátított ismeretek hatékony adaptálását új szituációikban (szelektív figyelem, az információk aktiválása, az ismeretek felidézése, alkalmazása stb)
- Csapó szerint az elméleti tudás és gyakorlati tudás között gyenge a kapcsolat. A magas szintű elméleti tudás nem vonja maga után a tudás alkalmazásának képességét is.
- Motivációs stratégia: két különböző megnyilvánulási formája lehet.
o
Tevékenységorientációs
stratégia: erőfeszítés,
kezdeményezés, kitartás és motiváltság a feladatvégzésben.
o
Helyzetorientáció
stratégia: tétovázás
változékonyság, bizonytalanság jellemzi a tanulót. Saját aktuális érzelmi
állapota befolyásolja.
4. A kognitív és motivációs önszabályozást kiépítő
folyamat:
A tradicionális
tanári információátvitelben a tanár jelöli ki a célokat, meghatározza az
interakciókat, kialakítja a tanulási környezetet, és a tanulónak alkalmazkodnia
kell a tanárhoz és a feltételeihez. A tradicionális iskola nem veszi figyelembe
a tanulók személyes céljait, mert teljesen különböző az iskola céljaival. Így a
tanuló gyakran önvédő stratégiát alakít ki, kitérnek az erőfeszítés alól, és
esetenként elidegenednek magától az iskolától is. Napjainkban a tradicionális
iskolát egyre több kritika éri, ezért ki kell alakítani egyfajta új
szemléletmódot. Ehhez azonban szükséges megérteni az önszabályozó tanulás
dinamikájának mibenlétét, másrészt meg kell teremteni az önszabályozó tanulás
feltételeit, körülményeit. Az újfajta önszabályozó tanulási folyamatban a tanár
egyfajta facilitátorként van jelen, ahol a diáké a főszerep, Ő áll a tanulás
központjában.
Az önszabályozó
tanulás kulcsa a hatékony tanulási környezet kialakítása. Az önszabályozás
dinamikája azt jelenti, hogy a tanulók válnak saját tanítóikká, a tanulók
felelősségvállalással önszabályozó tanulással sajátítják el a tananyagot. A
célok kialakítása a tanulókban elengedhetetlen az önszabályozó tanulás
mechanizmusához. E célok ugyanis
irányítják a tanulók konkrét tanulási tevékenységét, így sikeresebbé válnak a
tanulmányaikban. A tanárnak nagy szerepe van, hogy segítse a tanulót céljai
megtalálásában, hiszen nagyon sok gyermek erre még nem képes.
A kutatók hamar
rájöttek arra, hogy az ember anélkül is tud tanulni, hogy rá lenne
kényszerítve, vagy valaki közvetlenül irányítaná őket. A saját érdekek és
vágyak önálló megvalósítása pozitívan hat a tanulási folyamatra. Egy tanulási
folyamatnál mindig figyelembe kell venni az egyén motivációs, érzelmi
állapotát.
- A személy oldaláról nézve tekintetbe kell venni a személyes érdeklődést, a motivációs orientációt, és a pozitív-negatív érzelmeket.
- A szituáción belül mérlegelni kell a szociális szférát (egyedül vagy csoportban tanul az egyén), a feladat nehézségét, a felmerülő lehetséges veszteségeket, vagy nyereségeket, mellyel a tanuló szembesülhet.
- A feladat kontextusa meghatározó lehet. A kontextus alatt a feladatra vonatkozó verbális és nem verbális kommunikációt értjük (az utasítás részletezettségét, a feladatok konkrétságát, sorrendjét stb.)
Az
egyén énképe nagyon fontos ebben a
folyamatban. Az énképnek irányító, motiváció, információszerző funkciója van.
Mindent
egybevetve az egészséges motiváció képezi a tanulók mentális egészségének
maját, mely a tanulás szeretetét és a belső motívumok meglétét jelenti.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése