10. Differenciálás
és adaptivitás
Báthory
Zoltán Tanulók, Iskolák, Különbségek c. könyve alapján
Azt hiszem, hogy egyetérthetünk
abban, hogy nincsen két egyforma ember, így nincs két egyforma gyerek sem. Különböznek
a természeti vonásaik, az érdeklődési körük, életvitelük stb. A tanulók közti
különbségek biológiai, pszichológiai és szociológiai jellegűek.
A könyv
először a fiú-lány különbözőségét
vizsgálja. A pedagógiai vizsgálatok kimutatták, hogy a tanulói teljesítményekben,
érdeklődésekben és attitűdökben jelentősnek mondható a fiú-lány különbségek.
Tyler (1969) rávilágított arra, hogy amíg a lányok általában a verbális
képességgel kapcsolatos nyelvi tanulmányokban jobbak, addig a fiúk a numerikus
és térbeli tájékozódó képességet igénylő matematikai és természettudományi
tanulmányokban tűnnek ki. Azonban arra már Tyler is rájött, hogy a nemek közti
különbségek eltörpülnek a nemek belüli különbségekhez képest. A nemzetközi vizsgálatok kimutatták, hogy
korai szakaszban a matematikatudás a fiúk-lányok közti különbség csekély, a
fizika területén viszont jelentős. Azonban a matematika esetében is az életkor
előrehaladtával a fiúk javára változik. Azonban az is kimutatható, hogy a humán
tárgyak esetében a lányok a sikeresebbek.
Az 1995 évi Monitor-vizsgálatban három tantárgyat
vizsgáltak 4. 8, 10, és 12 évfolyamosok körében. Érdekes eredmény, hogy amíg a
4, 8, 10. évfolyamon az eredmény szerint a lányok mutattak jobb teljesítményt,
addig az érettségi előtt álló korosztályt vizsgálva a fiúk teljesítménye volt a
jobb. A könyv ezt avval magyarázza, hogy például a gimnáziumokban a fiúkat
szigorúbban szelektálják, mint a lányokat (a lányok létszáma az összlétszám
kétharmada). Én nem gondolnám, hogy a fiúknak magasabb lenne a követelmény a
gimnáziumba jutáshoz, mint a lányoknak.
Valahol a biológiai érettségnél, fejlődési szakaszokban keresném a
választ. Hasonlóan a tantárgyi kötődés
terén is a fentebb említett vizsgálathoz hasonló eredmények mutathatók ki.
Vagyis a lányok az jobban kedvelik a magyar nyelvet és irodalmat, az ének-zenét,
a nyelveket, mint a fiú társaik. A fiúk viszont a fizikához, a földrajzhoz, a
testneveléshez és a technikához vonzódnak erősebben.
Sok esetben felmerül a kérdés, hogy együtt, vagy
külön oktassuk a fiúkat-lányokat. Magyarországon régen léteztek leány és
fiúiskolák. Ez a tendencia megváltozott, manapság már inkább koedukált iskolákban
tanulhatnak a gyerekek. „Az együtt
nevelés általában demokratikus-humánus és hasznossági-gazdaságossági értékekre
vezethető vissza, mint például a két nem eltérő szerepfelfogásainak közelítése,
a nők mint elnyomott társadalmi csoport felszabadítása, a nők kompetenciájának
bekapcsolása a modernizációs törekvésekbe. Ilyen értelemben az együtt nevelés a
társadalmi kiegyenlítődés eszközének tekinthető, még akkor is, ha a teljesítménybeli
különbségek különböző tanulásszervezést sugallnak. „ (Báthory)
Már Tyler is kimutatta, hogy a nemek közti
különbségek mértéke mindig eltörpül a nemen belüli különbségekéhez képest.
Jelentős különbségek vannak a tanulók
általános értelmi képességei között is. Az, hogy az intelligencia öröklött
vagy környezeti hatás által alakul ki, máig vitatott. Abban viszont
egyetérthetünk, hogy az intelligencia nem egységes szerkezetű. Thurstone hét
faktort különített el: az észlelési
képességet, az emlékezést, a számolási képességet, a téri viszonyok
megadásának képességét, a nyelvi megértést, a beszéd késséget, és
a következtetés képességét. Más
szerzők ugyan ettől egy kicsit eltérő intelligenciastruktúrát állapítottak meg,
de abban mind egyetértetek, hogy egy ember egyszerre lehet bizonyos
képességekben kiváló, míg másokban
közepes, vagy gyenge.
A könyv kutatási eredményeket közöl, hogy milyen
befolyással van a szocioökonómiai státusz a fiatalok tanulási
eredményeire. Vagyis befolyásoló tényező a gyermek tanulási eredményére a
szülők iskolázottsága, de az is, hogy kis vagy nagy családból származik,
generációk élnek-e együtt és hogy milyen körülmények között él (elvált szülök,
saját szoba stb). A könyv itt jegyzi meg, hogy a magyar közoktatásban mennyire jellemző
az esélyegyenlőség. Egy tanár az interjú során beszélt arról, hogy azok a
gyerekek, akik több odafigyelést kapnak a szülők részéről, magasabb iskolai
végzettségű szülők gyermekei, jobb tanulmányi eredményt produkálnak, mert ha a
gyermekben nincs is meg a kellő motiváltság a tanulásra, a szülők odafigyelése,
és noszogatása hatására sikeresebbek a tanulmányaikban. Az esélyegyenlőtlenség
nem csak a családi háttérben mutatkozik meg, de az is befolyásolja a gyerek
esélyét az élet különböző területein, hogy milyen iskolába kerül. Az a gyermek,
aki az iskolájában megkapja a kellő támogatást esetleg a tehetségének
kibontakoztatásában is, az nagyobb eséllyel indul neki az életnek. Sajnos itt
Magyarországon a Gimnázium – gimnázium és gimnázium – szakközépiskola között is
óriási a különbség. Nem mindegy, hogy
melyik intézménybe kerül be a gyermek. Egy gyengébb gimnázium vagy
szakközépiskola esetén hátránnyal indulnak a fiatalok, főleg, ha továbbtanulás
a cél.
Kutatásokat végeztek annak feltárására, hogy vajon a
családi háttér, vagy az iskolai befolyás a mérvadóbb a tanulmányi eredményben. Az
eredmény azt mutatta, hogy amíg a gyermek tanulmányai elején inkább a szülői,
családi hatás a mérvadóbb, addig középiskolában már az iskolai hatás az
erősebb. A kutatási eredménnyel nem vitatkoznék, de véleményem szerint minden
korosztályban a családi háttér jelentős befolyással bír. Mindamellett
elmondhatjuk, hogy fontos a szülők és az iskola közötti együttműködés, hogy a
tanuló sikerrel vegye az akadályokat.
Amint már
említettem, az iskolák között is nagy a
szintkülönbség, eltérés. Ez az
eltérés adódhat az iskola szociológiai jellege, elhelyezkedése (kis település)
miatt, de ez az eltérés adódhat az iskola típusa, pedagógiai jellege, jellemzői
(tantestület által kialakított tanítási stílus, tanárok minősége, iskolai
tradíciók) miatt is. Egy régi, hagyományokkal rendelkező iskolákban az
átlagosnál nagyobb szerep juthat a pedagógiai tényezőknek. Talán ez magyarázza,
hogy miért sikeres az oktatás a pannonhalmi iskolahegyen vagy a
Sárospatakon. Azonban egy új iskola is
lehet sikeres, ha képes rá a tantestület új stílus kialakítására. Itt jegyezném meg azt, hogy egy iskola
mennyire sikeres, nem csak a tradíciók számítanak, fontos, hogy kik, milyen
tanárok tanítanak. Egy iskola sikere nagymértékben függ a tantestülettől.
A tanulók teljesítménye három tényezőtől függhet:
1.
Tanulók közti különbség létezésére
következtethetünk
2.
Az iskolák és osztályok között is nagy a
különbség (van olyan osztály, ahol kevésbé jó képességű gyerekek vannak, vagy
olyan ahol a fegyelem nagy gondot okoz, ezeknél az osztályoknál nehezebb a
haladás)
3.
Az iskolarendszerek közti különbségek
A kutatások bizonyítják, hogy az iskolák, osztályok
közti különbségek jellemzően kisebbek, mint a tanulók közti különbségek. Azonban
az iskolák, osztályok közti különbségek országonként változó mértékű. Egy
kutatás kimutatta, hogy a magyar iskolarendszerben az iskolák közti különbség
az alsóbb tagozaton (10 év körül9ek), a nemzetközi átlaghoz hasonlítva nagy,
míg a felsőbb évfolyamnál (14-17 évesek) a nemzetközi átlag közelébe kerül.
Svédországban, Finnországban és Japánban az iskolák közti különbség feltűnően
csekély, mely adódhat az adott ország oktatáspolitikájából.
Kutatásokat végeztek, hogy a középiskolák milyen
mértékben készítik fel a tanulókat a felsőoktatásra. Az eredmény megdöbbentő. A
középiskolák csupán 28%-a teljesíti elfogadható színvonalon a felsőoktatásra
való felkészítés funkcióját és 24% a tölti be a tehetséggondozás feladatkörét.
A tanulók és az iskolák közti különbségek miatt
szükséges lenne egy differenciális tanításelméleti szemlélet megvalósítása.
A
tanulói különbségekhez való
alkalmazkodás iskolai-pedagógiai kérdéseit és lehetőségeit elsőként Glaser
rendszerezte az adaptív pedagógiáról írt könyvében (1977). A differenciálás a tanulásszervezésben nagyon
fontos. A tanárnak figyelembe kell venni az egyéni különbségeket, és a szerint
kell az óráját felépíteni. Hortobágyi Katalin (1985-1990) a
differenciálásnak oktatáspolitikai és
didaktikai-tanulásszervezési jelentéségét emeli ki.
A hagyományos iskolában általában
készek, előregyártották a tanulásszervezés formái. Külsőleg határozzák meg a tartalmakat, a
tanuláshoz rendelt időt, az előrehaladás menetét, így a differenciálás a
tanórákra szorítkozik. A belső differenciálás módja a frontális munka, a
csoportos munka és az egyéni tanulás.
Sokáig közel 40 évig fel sem merülhetett az adaptivitás lehetősége a
tanulásszervezésben. Az iskolák nem
rendelkeztek az ehhez szükséges autonómiával.
Manapság egyre nagyobb hangsúlyt fektetünk a differenciált nevelésre,
oktatásra, a könyv megkérdőjelezi, hogy a mai tanárok vajon fel vannak- e
készülve rá. Nos, véleményem szerint egy
– két alternatív iskola kivételével a mai oktatás továbbra is a régi,
megszokott, hagyományos módon oktat.
Sok
esetben felmerül az a kérdés is, hogy előnyösebb-e, ha az értelmi képesség
szempontjából homogén csoportokat
hozunk létre, vagy a heterogén csoportok
a célravezetőbb. Az iskolaszervezés klasszikus formái az angol-szász
országokban alakult ki. Két csoportot hoztak létre az egyik a „streaming”, ahol
a tanulókat az intelligenciájuk alapján sorolták csoportba, a másik a „setting”
ahol még a tanulók speciális képességeit és érdeklődési körét is figyelembe
vették. A differenciálásnak megvan az
előnye. A jobb képességű csoportok gyorsabban haladhatnak. Ez a módszer
Magyarországon is egyre inkább elterjedt. Eleinte csak a nyelvoktatásban volt
jellemző ez a fajta homogén csoportbontás, de manapság már egyre gyakoribb más
tantárgyaknál is, mint például a matematika vagy a történelem. Azonban komoly
károsodás érheti azokat a gyerekeket, akik a gyengébb csoportba kerültek, a
differenciálás szelekcióba csaphat át. A pedagógiai kutatók a heterogén
csoportokat tartják kedvezőbbnek a tanulási teljesítmény alapján, főleg az
általános iskolában. A középfokú
iskolákban megváltozik a csoportképzés elve. Egyre fontosabb a hatékony
tanulás, és főleg az egyéni tanulás. Előfordulhat, hogy a tanulmányaik vége
felé a diákok már teljesen egyéni tanulási terv szerint haladnak.
A
differenciális tanulásszervezés teljesen átalakítja egy hagyományos iskola
rendjét. Különböző csoportokat, osztálytermek helyett, tanulószobákat hoznak
létre. Előfordulhat, hogy egyes gyerek egy egész évfolyamot ugrik. A tehetséges
gyerekek haladása gyorsabb lehet. Sajnos hazánkban ez a fajtaoktatási módszer
még nem annyira elterjedt, de persze kivételes esetek mindig vannak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése